על הנס והחירות האנושית

Bookmark and Share
03 דצמבר, 2013 |

"אמונת הנס עלולה לשחרר מעבדות אחת וליצור עבדות אחרת. הציפייה לנס עלולה ליצור חוסר מעש, תלות ושיעבוד למסתורין" הרב אלי רייף מסביר כיצד יש להתייחס לניסים ונפלאות



 הרב אלי רייף

 

 

סיפור מופלא מופיע בתלמוד הבבלי:

"מעשה באדם אחד שמתה אשתו והניחה בן שהיה צריך לינוק, ולא היה לאב כסף לשלם למניקה. נעשה לו נס ונפתחו לו דדים והניק את בנו" (מסכת שבת נג, ב).

 

בהמשך מופיעות שתי תגובות לסיפור. הראשונה, "כמה גדול אדם זה, שנעשה לו נס כזה". והשניה: "כמה גרוע אדם זה שנשתנו לו סדרי בראשית". השבח מובן ומייצג את אמונת ההמון, אולם מה פשר הגינוי?

 

יש אימרה צבאית: 'אם מחלקים הרבה צלשים סימן שמשהו לא פעל כשורה'. יציאה למערכה צבאית דורשת היערכות מסודרת ותכנון מוקדם ואינה בנויה על מעשים הרואיים של יחידים. הבחירה החופשית היא נזר האדם וצלם אלוהים שניחן בו. בעולם נטול חוק וסדר וכששום דבר לא צפוי, אי אפשר להטיל על האדם את כובד האחריות לנהל את מעשיו, ולתבוע ממנו שיקול דעת והכרעה מוסרית.

הופעת הנס משקפת את קוצר היד של ההתנהלות הטבעית במסגרת חוקי הטבע. אב שגילה חוסר האונים והתרשל בחובה ההורית הבסיסית – הדאגה למזון לבנו התינוק התלוי בו, ראוי לגינוי.

 

עיקרון יסוד בהגות היהודית ובהלכה כי "אין סומכים על הנס". הסומך על הנס מבקש להתנער מקבלת האחריות האישית. הוא מבקש להטיל את האחריות על השמים. החובה והאתגר המוטלים על האדם הם התבוננות במציאות בטבע ובחוקיו לקידום החיים האנושיים.

ברם, יש זמנים שתוקפת את האדם אמונה זרה אחרת. הוא סבור כאילו הוא אסיר בחוקי הטבע ועד להשקפות שביקשו לבטל את הבחירה החופשית. השקפות כאלו רווחו בימים קדומים בין עובדי עבודה זרה ואמונות פטליסטיות, וגם בעת החדשה בין אלו שדגלו בהשקפה המטריאליסטית. "במקרה הטוב" הן מובילות את החברה לפסיביות וייאוש, ובמקרה הרע סופן שמצדיקות את הרֵשע.

קו ישר נתמתח מהשקפות אלו ועד לצידוקה של העבדות. אם חוקי הטבע רודים בכול אז גם חוק טבע הוא כי החזק רודה בחלש. אם עבד הוא האדם ונטול בחירה חופשית, אז אינו אלא כנמלה עמלה בקן הנמלים העולמי ומכאן קצרה הדרך לשעבודו למעמדות האחרים או למלכות.

ומן העבר השני כאשר חוקי הטבע הם חזות הכול, האם נותרה עוד תקווה לעבד לצאת מקליפת העבדות? עול העבדות קשה, אך שיעבוד הרוח קשה ממנו. העבד יהפוך לעבד בשעה שיאבד את האמונה בעצמו ובחירותו וכשיתייאש מהאפשרות לשנות את מצבו.

 

המתבונן במקרא מגלה שהנס מופיע לראשונה בספר שמות. הניסים מופיעים לבני ישראל במצרים. בשעה שבני אדם מצויים במיצר העבדות הנס התריס כנגד הכרחיותם של חוקי הטבע. אל תוך תרבות מצרית שטופת אמונה אלילית הרודה בבני אדם ומשעבדת אותם פרצו האותות והמופתים – "אַתֶּם רְאִיתֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְעֵינֵיכֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לְפַרְעֹה וּלְכָל עֲבָדָיו וּלְכָל אַרְצוֹ…הָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים הַגְּדֹלִים הָהֵם" (דברים כט, א-ב).

הניסים האירו לעבדים וגילו להם, כי הם אינם כבולים ובאפשרותם להיות בני חורין. הנס הוא פרי הפרשנות של האמונה הנטועה בלב המאמין. זו הפרשנות בסדק הצר בין הנגלה לנעלם, בין הצפוי לאפשרי ובין חוק הטבע למה שמעבר לו. אולם אליה וקוץ בה, כי אמונת הנס עלולה לשחרר מעבדות אחת וליצור עבדות אחרת. הציפייה לנס עלולה ליצור חוסר מעש, תלות ושיעבוד למסתורין, וכפי שתופעות אלו ליוו את קורות בני ישראל לאורך תקופת המדבר.

משעה שנפתח הפתח להכרה כי המוחש אינו חזות הכול, גם נפתח הפתח לאמונה כי א-ל אמת גם זמן ומקום לא יכלכלוהו. אמונה זו יכולה להופיע גם דרך התבוננות מעמיקה בחוק ובסדר שבמציאות, בין אם "אלוהים אינו משחק עם קוביות" כאימרתו של איינשטיין, או כפי התשובה המיוחסת לנילס בוהר "תפסיק לומר לאלוהים מה לעשות עם הקוביות שלו". כך היתה אמונתו של אברהם אבי האומה שלא הופיעה דרך ניסים ולא נזקקה להם.

 

מי שמאמין שרוח מפעמת באדם וכי בני אדם אינם יצורים גשמיים בלבד, מכיר כי חוקי הטבע המוכרים לנו אינם חזות הכול, ותעלומה ומסתורין אופפים את המציאות. החירות האנושית יכולה להתממש רק במסגרת האמונה בעולם גשמי שיש בו חוק וסדר, אך בתנאי שהיא עצמה אינה משועבדת לגמרי לחוק זה. יש שהחירות נזקקת לנס לאשר את עצמה, אך סכנה אורבת לה עם תתלה בו את כל יהבה, כי הנס הגדול ביותר הוא החירות האנושית עצמה.

הירשמי עכשיו לניוזלטר שלנו, והישארי מעודכנת בכל מה שקורה בצהלי

האם את באמת מוכנה?
לפני צבא? לחצי כאן לשירות משמעותי
שו"ת
  • האם מותר לי לאכול ביום חול אוכל שנסע בשבת? מותר
  • האם המשפחה שלי מוציאה אותי בבדיקת חמץ? עלייך לבדוק חמץ בחדר שלך בצבא.
  • האם אפשר לצרף קראי למניין? הרב עובדיה פוסק שהם יהודים אז בגדול כן.
  • פספסתי מנחה, אפשר להתפלל תשלומין בערבית? תמיד אפשר תפילה נוספת כ"תפילת נדבה".
  • האם אפשר להשתתף בלו"ז הצבאי (שיעורי נשק) בט' באב? כן
  • בגלל אילוצי לו"ז לא נקבל ארוחה בשרית בפורים אפשר לקיים מצוות סעודת פורים גם בסעודה חלבית.
שלחי שאלה
סקר
פייסבוק
טוויטר
אינסטגרם
יוטיוב

צהלולם- שירת המונים לכבוד החיילות הדתיות, 'הדרך שלך'

לרגל 70 שנות עצמאותנו, התכנסנו לשיר יחד לכבודן של החיילות הדתיות להודות להן על הדרך שלהן והעשייה למען מדינת ישראל לברך אותן שיזכו לקדש שם שמים בכל מעשיהן. תודה לעידן עמדי , שנתן לנו באהבה את השיר 'בדרך שלך' תודה ל'אלומה - משרתות באמונה' על השותפות קרדטים ותודות - תופים- מיכל רהט גיטרה - לילי רוזנר קלידים- עדן ליברמן כינור- אריאלה צייטלין באס - הדס פרנקל מנצחות- מוריה מעטוף-שילה, מוריה מוזס הפקה - הדס פרנקל הגברה, תאורה, הקלטה - תמיר קול סאונד- סול סבג מוקסס באולפני גלים - הראל חדד ושרון רייז תודה מיוחדת לסתיו אליאב, ציפי ביבי, קרן גרין. צילום – יואב אליצור, דוד עצמי, יוסף שלסט הפקת ועריכת הקליפ: אליצור הפקות הפקת האירוע ויח"צ: ותקינ'ס בוטיק אחרונות חביבות חניכות וחיילות צהלי לדורותיהן בשבח והודאה לבורא עולם, צהלי, ה' באייר תשע"ח