תוכנית לימודים

כדי להכין בנות דתיות לשירות צבאי משמעותי אנחנו מבקשות לסייע להן בגיבוש זהותן כנשים ישראליות דתיות. לשם כך, תוכנית המכינה מבוססת על ארבעה רכיבים משמעותיים:


א. לימוד תורה מעמיק, קיומי ורלוונטי

"מה אהבתי תורתך, כל היום היא שיחתי": החיפוש אחר קשר עם הקב"ה הופך בבית המדרש שלנו, ללימוד יומיומי, למחויבות לקיום מצוות, לעבודת המידות ולתפילה. 
הבנות נקראות לגבש את זהותן מתוך חיפוש, חקירה והיכרות עם "ארון הספרים היהודי". אנחנו מאמינות כי לימוד שנעשה מתוך הרחבת דעת, שאילת שאלות והעמקה מוביל להתמודדות עם סוגיות אישיות מוסריות וערכיות. ההיכרות עם העולם ממנו באנו מצמיח דרכי חיים משמעותיות. לימוד זה איננו אינטלקטואלי בלבד, זהו לימוד קיומי המקיף את כלל תחומי הנפש והיצירה.

 

ב. היכרות עם החברה הישראלית
אנחנו רוצות לעודד את בנות המכינה לאחריות חברתית ולעשייה, תוך בניית תפיסת עולם דתית-ערכית של מעורבות בחברה ותיקון עולם. לצורך כך אנחנו מבקשות להקנות להן חשיבה ביקורתית על הנעשה סביבן ויכולת קבלה והכלה של רבגוניות החברה הישראלית, והכל תוך שמירה על זהותן וייחודיותן.
הלימוד על החברה הישראלית ועל צמתי מחלוקות עיקריים בתוכה, נעשה תוך כדי שיח ומפגש ובמהלכו נדונים קונפליקטים מרכזיים בישראל: עשירים ועניים, דתיים וחילוניים, יהודים וערבים, זרמים ביהדות, מעמד האישה, ישראל והתפוצות, פליטים וכו'. גולת הכותרת של ההיכרות עם החברה הישראלית נעשית ב"סדרות" במהלכן יוצאות הבנות אל נבכי החברה הישראלית ונפגשות עם אנשים ונשים ממגוון קבוצות בחברה הישראלית.

 

ג. חיי קבוצה והתנסויות
חיי היום יום במכינה מחייבים את הבנות לפתח יכולות של מנהיגות ואחריות מתוך התנסות מעשית מגוונת:
כל חניכה בצהלי מתנסה במשימות המחייבות אותה לקחת אחריות ולהתמודד עם מצבים בין אישיים וניהוליים מורכבים. ההתנסויות כוללות אחריות על הקבוצה והנעת הקבוצה לפעילות (לו"זרית, האחראית על הקבוצה למשך שבוע), אחריות על אחזקה ונקיון, ואחריות על זמן ותקציב בניהול סדרה או פרויקט.
בנוסף, הבנות נדרשות למעורבות ואחריות על אופיה של הקבוצה שלהן, בחיי היום היום ובשיחות קבוצה.
לצד האחריות הקבוצתית, אנחנו מטפחים גם את הרגישות לסביבה דרך התנדבות קבועה באזור ובפרויקט חברתי גדול במהלך השנה.

 

ד. הכנה לצה"ל

בנות המכינה מתגייסות לכל תפקידי המערכת הצבאית, ובדרך כלל משרתות כבנות דתיות יחידות. משום כך להכנה לצבא יש משקל משמעותי במיוחד. הבנות העוברות את מסלול המכינה מסוגלות להתמודד עם אתגרי ההשתלבות בצבא גם במסלולים שאינם אופייניים לבנות דתיות, או שעד לאחרונה לא היו אופייניים להן.
כל תוכנית המכינה נועדה להכין את הבנות כפי שמפורט למעלה. בנוסף אנחנו מקדישים זמן להיכרות עם המערכת הצבאית: ערכי הצבא, החילות השונים, תפיסת הביטחון בכל אזור, שרשרת החיול והיכרות עם מפקדים בכירים.  היכרות מעשית עם חיי הצבא נעשית בשבוע סימולציית טירונות (גדנ"ע), בביקור בבסיסים, היכרות עם תפקידים ובאימוני כושר קבועים המעוברים ע"י מדס"ית.
בנוסף אנו מלווים כל בת בבחירת תפקיד המתאים לה בצבא. החל בייעוץ ובהכוונה בשלב המיונים לתפקידים והמשך בייעוץ אישי, הלכתי ואמוני בשנות השירות הפעיל בצה"ל. במהלך השירות החיילות שלנו מגיעות למכינה פעם בחודש בקירוב, ליום עיון או שבת. יום של תורה וחיזוק החבורה, על מנת למנוע את השקיעה באפרוריות החולין של השירות הצבאי.

 

שיעורים לדוגמא:

זוגיות בקדושה / מיכל נגן

מה זאת אהבה? / יפית קליימר

ואני תפילתי / שירי נתן

סוגיות בפוליטיקה בהיסטוריה של מדינת ישראל / יואב סימון

סוגיות השעה / ד"ר גילי זיוון

תנ"ך בגובה העיניים / ד"ר נח חיות

הלכה ומודרנה / הרב אלי רייף

צעדים בעבודת השם / הרב אמנון דוקוב

גמרא / הרב עילאי עופרן

אומנות הקשת / ידידיה גוטליב

ועוד…

השאירי פרטים ונחזור אלייך בהקדם

האם את באמת מוכנה?
לפני צבא? לחצי כאן לשירות משמעותי
חיי היום יום במכינה מחייבים את הבנות לפתח יכולות של מנהיגות ואחריות מתוך התנסות מעשית מגוונת.
פייסבוק
יוטיוב

איך צריך להתייחס לעוברי עבירה? / הרב אילעאי עופרן

יש 2 סוגים של עבריינים - לתיאבון ולהכעיס. מה יותר חמור? שיעור מס' 5 בסדרה זו של הרב אילעאי עופרן במכינת צהלי - על מצוות שבין אדם לחבירו. *שירו של יהודה עמיחי המוזכר בשיעור: אל מלא רחמים, אלמלא האל מלא רחמים היו הרחמים בעולם ולא רק בו. אני, שקטפתי פרחים בהר והסתכלתי אל כל העמקים, אני, שהבאתי גוויות מן הגבעות, יודע לספר שהעולם ריק מרחמים. אני שהייתי מלך המלח ליד הים, שעמדתי בלי החלטה מול חלוני, שספרתי צעדי מלאכים, שלבי הרים משקלות כאב בתחרויות הנוראות. אני שמשתמש רק בחלק קטן מן המילים במלון. אני, שמוכרח לפתור חידות בעל כורחי, יודע כי אלמלא האל מלא רחמים היו הרחמים בעולם ולא רק בו.