תורת האבולוציה ואנחנו

Bookmark and Share
01 דצמבר, 2013 | tal

החברים בצבא מציקים לי כל הזמן סביב האבולוציה. הם אומרים שהיום כל אחד כבר יודע שמוצאו של האדם מהקוף, ורק אנחנו הדתיים עוד מאמינים בבריאת העולם. תוכלו לסדר לי את הראש בבקשה?



בואי נתחיל עם קצת מושגים מדעיים ואז נלמד רב קוק:

צ'ארלס דרווין (1809-1882) היה מדען אנגלי, והוא פיתח את תאוריית האבולוציה, בה הוא מנסה להסביר איך זה שיש בעולם שלנו  כל כך הרבה צורות חיים.  ספריו "מוצא המינים" ו"מוצא האדם". עוררו סערה בעולם המדע והדת כי הוא מערער על התפיסה המקראית שכל חיה נבראה בהשגחה וכמובן משום שהוא הציע שאפילו בני האדם  התפתחו בצורה אבולוציונית מקופים.

התאוריה של האבולוציה היא שכל היצורים החיים בעולם מקורם ביצור אחד, שחי לפני מיליארדי שנים. אותו יצור התרבה והתפתח, ואז החל תהליך "הברירה הטבעית".  דרווין הניח שכוחות ההשרדות והמאבק על הקיום, המאפיינים את כל עולם החי, כאשר כל אחד מהמינים מנסה להתרבות ולשרוד ככל האפשר הם הכח המניע ליצירת המינים השונים. בכל מרחב מחייה קיימים תנאים שמהווים יתרון לסוג אחד של בעל חי ופגעים באחר. מכיוון שכך, במרחב מחייה זה יתפתח מין אחד של בעלי חיים, ואילו במרחב מחייה אחר עם תנאי שטח ואקלים שונים, יתפתח מין אחר. איך זה נוגע לבני האדם? האדם משתבח בשכלו הגדול – וכאשר הוא קיבל יתרון על פני המינים האחרים – הפך הוא להיות השליט הבלתי מעורער של הטבע.

לפי התיאוריה של דרווין, העולם מתקיים מליארדים של שנים, וגם כאן יש לנו סתירה מובנית כי חז"ל, מציעים ספירה אחרת לחלוטין.

פירוש הרב קוק לתורת האבולוציה:

הרב קוק התמודד עם הרעיונות של דרויין, ולמרבה הפלא כלל לא חש סתירה בניהם לבין עולמו היהודי דתי. להיפך, על פי תפיסתו האבולוציה מוכיחה את הטענות המרכזיות של התורה.

רב קוק מבין כי המדע יכול לתאר את המציאות שבעולם, אך כלל לא מסוגל, להסביר אותה. לעומתו – התורה איננה טקסט מדעי, אף לא היסטורי, תפקידה לא לתאר את המציאות אלא אך ורק להסביר אותה, לבאר לנו את משמעויותיה הנסתרות. ועכשיו – כשהתגלתה התיאוריה של האבולוציה  נגלה לתדהמתנו כי הן לא סותרות אלא משלימות זו את זו. יש לנו התפתחות אומר דוווין – נכון, משיב לו רב קוק – בדיוק הוכחת שקיימת השגחה. ההשגחה פועלת בתוך הטבע בדרך זו.  ע"פ הרב קוק, התיאור המקראי מראה לנו את ההדרגה בהופעת החיים בעולם, כאשר האדם הוא פארה של הבריאה  – יתכן כי 'הבריאה' קרתה בדרך אבולוציונית, אולם כאן גם כאן היצור המובחר ביותר, הוא הוא האדם, המבורך בשכל שהוא מתת שמיים. התיאור התנ"כי  הוא מוסרי ורוחני, המדע תפקידו להבין כיצד התרחשו התהליכים הללו בפועל. 
כך כותב הרב קוק במכתבו לתלמידו מר משה מייזל: 'ע"ד הדעות הבאות ע"י המחקרים החדשים, שהם ברובם סותרים את פשטי דברי תורה. דעתי בזה היא שכל מי שדעותיו ישרות ראוי לו לדעת, שאף שאין כל אמת מוכרחת בכל אותן החדשות, מכל מקום אין אנחנו חייבים כלל להכחישן בבירור ולעמוד נגדן, מפני שאין זה כלל עיקר של תורה לספר לנו עובדות פשוטו ומעשים שהיות. העיקר הוא התוך, ההסברה הפנימית שבהענינים…'  הרב קוק לא מבאר בבירור את סיפור הבריאה ומסרה הרוחניים מכיוון שסיפור הבריאה הוא אחד מסתרי התורה, שאדם לא יכול להבין: 'שהרי הכול יודעים שמעשה בראשית הם מכלל סתרי תורה… וכבר אמרו במדרש: "להגיד כוח מעשה בראשית לבשר ודם אי אפשר, לפיכך סתם הכתוב בראשית ברא אלוקים". 
בדרך זו מבאר הרב קוק גם את המחלוקת לגבי גילו של העולם. הרב קוק טוען שהספירה היהודית, שמעריכה את גיל העולם בכ-5500 שנה, סופרת את השנים מעולמנו אנו, ולא מתייחסת לבריאתו הראשונית של היקום, ולפיכך יכול להיות שהתקיימו יצורים עוד לפני תקופה זו. ובכך הוא מסתמך על הפסוק'הקב,ה בונה עולמות ומחריבן.." כלומר שהיו עולמות לפני עולמנו (דינוזאורים, ואף תקופות לפניהם) ולפי דבריו: "וע"ד מניין שנות היצירה ביחש להחשבונות הגיאולוגיים בזמנינו. כך היא הלכה רווחת, שהיו כבר תקופות רבות קודם למניין תקופתנו הוא מפורסם בכל המקובלים הקדמונים. ובמדרש רבה "שהי' בונה עולמות ומחריבן"… אלה ששם צריך להשכיל יפה את המליצות העמוקות, הצריכות ביאור רחב מאוד מאוד."

אולם החידוש המפתיע ביותר בתורתו של הרב קוק הוא בקשר לבעיה המרכזית והאחרונה בשאלת האבולוציה- מה היא חשיבותו של האדם בעולם? הרב קוק טוען שלא רק שתורת האבולוציה לא פגעה במעמדו ובחשיבותו של האדם, היא אף חיזקה אותם: "תורת התפתחות, ההולכת וכובשת את העולם כעת, היא מתאמת לרזי העולם של הקבלה יותר מכל התורות האחרות" האבולוציה רומזת לתורות קבליות עמוקות, שמובילות את האדם לתיקון אישי ועולמי. "כל מה שמתעלה האדם בדעה והשכל, בתלמוד תורה ותכונות טובות, מעוף שכלו וציורו המוסרי, הולך הוא קדימה אל העתיד, וממילא הולך רעיון ההתפתחות ופועל עליו לישר את דרכיו ולעודד את חושיו המוסריים עד אשר יכנס להיכלי הקדושה והטהרה…" במקום לדון בשאלה על מה היה מוצאו של האדם בעבר, הרב קוק מתייחס לשאלת עתידו של האדם. הרב קוק טוען שלפני שהתפתחה התורה האבולוציונית התפיסה הייתה שהאדם הוא יצור קבוע, שכך הוא נברא וכך הוא יישאר לעד. האבולוציה מבארת לנו שהאדם הוא יצור מתפתח, שרק הולך ומתקדם לעבר תיקון העולם. יוצא אם כן , שכשם שקיימת אבולוציה ביולוגית, קיימת גם אבולוציה רוחנית ומחשבית. כלומר שכשם שגוף האדם מתפתח ע"פ עיקרון "הברירה הטבעית", כך גם נפש האדם מתפתחת, ולפיכך תורת האבולוציה היא למעשה תורה רוחנית.  "ההתפתחות, ההולכת במסלול של התעלות, היא הנותנת את היסוד האופטימי בעולם, כי איך אפשר להתייאש בשעה שרואים שהכל מתפתח ומתעלה"

הירשמי עכשיו לניוזלטר שלנו, והישארי מעודכנת בכל מה שקורה בצהלי

האם את באמת מוכנה?
לפני צבא? לחצי כאן לשירות משמעותי
שו"ת
  • האם מותר לי לאכול ביום חול אוכל שנסע בשבת? מותר
  • האם המשפחה שלי מוציאה אותי בבדיקת חמץ? עלייך לבדוק חמץ בחדר שלך בצבא.
  • האם אפשר לצרף קראי למניין? הרב עובדיה פוסק שהם יהודים אז בגדול כן.
  • פספסתי מנחה, אפשר להתפלל תשלומין בערבית? תמיד אפשר תפילה נוספת כ"תפילת נדבה".
  • האם אפשר להשתתף בלו"ז הצבאי (שיעורי נשק) בט' באב? כן
  • בגלל אילוצי לו"ז לא נקבל ארוחה בשרית בפורים אפשר לקיים מצוות סעודת פורים גם בסעודה חלבית.
שלחי שאלה
סקר
פייסבוק
טוויטר
אינסטגרם
יוטיוב

צהלולם- שירת המונים לכבוד החיילות הדתיות, 'הדרך שלך'

לרגל 70 שנות עצמאותנו, התכנסנו לשיר יחד לכבודן של החיילות הדתיות להודות להן על הדרך שלהן והעשייה למען מדינת ישראל לברך אותן שיזכו לקדש שם שמים בכל מעשיהן. תודה לעידן עמדי , שנתן לנו באהבה את השיר 'בדרך שלך' תודה ל'אלומה - משרתות באמונה' על השותפות קרדטים ותודות - תופים- מיכל רהט גיטרה - לילי רוזנר קלידים- עדן ליברמן כינור- אריאלה צייטלין באס - הדס פרנקל מנצחות- מוריה מעטוף-שילה, מוריה מוזס הפקה - הדס פרנקל הגברה, תאורה, הקלטה - תמיר קול סאונד- סול סבג מוקסס באולפני גלים - הראל חדד ושרון רייז תודה מיוחדת לסתיו אליאב, ציפי ביבי, קרן גרין. צילום – יואב אליצור, דוד עצמי, יוסף שלסט הפקת ועריכת הקליפ: אליצור הפקות הפקת האירוע ויח"צ: ותקינ'ס בוטיק אחרונות חביבות חניכות וחיילות צהלי לדורותיהן בשבח והודאה לבורא עולם, צהלי, ה' באייר תשע"ח