הפרשה שלנו – וארא

Bookmark and Share
07 ינואר, 2016 |

מהו המקום של הלבוש בחיינו? ומה ההבדל בין מופת לאות? הפרשה שלנו לשבת וארא



לזכר

 

בנות יקרות שלום,

 

השבוע עמד בסימן לבוש. בשתי השלוחות נערך פאנל בהשתתפות נשות כל הצוות לדיבור פתוח וכן על המקום של הלבוש בחיינו.

 

צוותי סדרת מרכז החלו לעבוד במרץ וגם תפקידים אחרונים בצבא נסגרים בימים אלו.

 

מזל טוב לג'ולי ג'קסון ממחזור ד' לרגל אירוסיה!

 

ובפרשה – הרב עמית קולא מברר את ההבדל שבין מופת לאות.

 

שבת שלום,

יפית

 

 

 

בין מופת לאות

הרב עמית קולא

 

עשר מכות מביא הקב"ה על המצרים. שבע מהן בפרשת וארא. מה המטרה של מכות מצרים? התשובה תלויה במי ששואלים אותו. ניתן לשים לב שלמכות מצרים, כמו גם לאירוע הכללי של יציאת מצרים ישנן שתי כתובות: המצרים המשעבדים ובראשם פרעה מצד אחד, ועם ישראל המשועבד, האמור לצאת לחרות מן הצד האחר. כידוע טיבו של הסיפור וערכיו תלויים לא רק במספר אלא גם במקשיב בקורא, שחובת הפרשנות עליו.

 

נוכל לעמוד על ההבדל שבין שתי הכתובות ושני הסיפורים כשנבחן את האותות שניתנו למשה לעשותם במצרים כדי לאשש את שליחותו. אך האמנם – 'אותות'? לכאורה כן. כך אומר הכתוב בפרשת שמות: וְהָיָה אִם לֹא יַאֲמִינוּ לָךְ וְלֹא יִשְׁמְעוּ לְקֹל הָאֹת הָרִאשׁוֹן וְהֶאֱמִינוּ לְקֹל הָאֹת הָאַחֲרוֹן… וַיַּעַשׂ הָאֹתֹת לְעֵינֵי הָעָם.

אך בפרשה שלנו שמם של מעשה הקסמים הללו משתנה: וּמשֶׁה וְאַהֲרֹן עָשׂוּ אֶת כָּל הַמֹּפְתִים הָאֵלֶּה לִפְנֵי פַרְעֹה.

 

אותות או מופתים? גם כאן התשובה תלויה במי שואלים. אם הכתובת היא עם ישראל מדובר תמיד באותות. אם מדובר במצרים ובפרעה לעולם מופתים (חוץ מחריג אחד שאי אפשר להתעכב עליו כאן). הדבר בולט בתחרות הקסמים שמתוארת בפרשה:

כִּי יְדַבֵּר אֲלֵכֶם פַּרְעֹה לֵאמֹר תְּנוּ לָכֶם מוֹפֵת וְאָמַרְתָּ אֶל אַהֲרֹן קַח אֶת מַטְּךָ וְהַשְׁלֵךְ לִפְנֵי פַרְעֹה יְהִי לְתַנִּין… וַיַּשְׁלֵךְ אַהֲרֹן אֶת מַטֵּהוּ לִפְנֵי פַרְעֹה וְלִפְנֵי עֲבָדָיו וַיְהִי לְתַנִּין: וַיִּקְרָא גַּם פַּרְעֹה לַחֲכָמִים וְלַמְכַשְּׁפִים וַיַּעֲשׂוּ גַם הֵם חַרְטֻמֵּי מִצְרַיִם בְּלַהֲטֵיהֶם כֵּן: וַיַּשְׁלִיכוּ אִישׁ מַטֵּהוּ וַיִּהְיוּ לְתַנִּינִם וַיִּבְלַע מַטֵּה אַהֲרֹן אֶת מַטֹּתָם:

 

בשביל פרעה ומצרים מדובר במופת – מין שפה של בעלי כוחות של כישוף, בשביל ישראל מדובר באות – בסימן, במעשה המורה שמאחורי מעשה הקסם עומד מקור העולם נשוא האמונה ריבון כל העולמים. לכן כאשר נעשו האותות לפני העם, אומרת התורה כי התגובה היא:

וַיַּאֲמֵן הָעָם וַיִּשְׁמְעוּ כִּי פָקַד ה' אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְכִי רָאָה אֶת עָנְיָם וַיִּקְּדוּ וַיִּשְׁתַּחֲווּ:

 

אולם כאשר נעשו המופתים לפני פרעה התגובה האולטימטיבית (גם אם נתנה כוכבית לכישוף המשוכלל):

וַיֶּחֱזַק לֵב פַּרְעֹה וְלֹא שָׁמַע אֲלֵהֶם.

 

שתי כתובות, שתי מטרות, שני סיפורים ושתי תוצאות.

 

*

*

עוד מהרב עמית קולא – מחגיגת השלוחה החדשה שלנו בעין צורים:

 

 

 

 

הירשמי עכשיו לניוזלטר שלנו, והישארי מעודכנת בכל מה שקורה בצהלי

האם את באמת מוכנה?
לפני צבא? לחצי כאן לשירות משמעותי
שו"ת
  • האם מותר לי לאכול ביום חול אוכל שנסע בשבת? מותר
  • האם המשפחה שלי מוציאה אותי בבדיקת חמץ? עלייך לבדוק חמץ בחדר שלך בצבא.
  • האם אפשר לצרף קראי למניין? הרב עובדיה פוסק שהם יהודים אז בגדול כן.
  • פספסתי מנחה, אפשר להתפלל תשלומין בערבית? תמיד אפשר תפילה נוספת כ"תפילת נדבה".
  • האם אפשר להשתתף בלו"ז הצבאי (שיעורי נשק) בט' באב? כן
  • בגלל אילוצי לו"ז לא נקבל ארוחה בשרית בפורים אפשר לקיים מצוות סעודת פורים גם בסעודה חלבית.
שלחי שאלה
סקר
פייסבוק
טוויטר
אינסטגרם
יוטיוב

צהלולם- שירת המונים לכבוד החיילות הדתיות, 'הדרך שלך'

לרגל 70 שנות עצמאותנו, התכנסנו לשיר יחד לכבודן של החיילות הדתיות להודות להן על הדרך שלהן והעשייה למען מדינת ישראל לברך אותן שיזכו לקדש שם שמים בכל מעשיהן. תודה לעידן עמדי , שנתן לנו באהבה את השיר 'בדרך שלך' תודה ל'אלומה - משרתות באמונה' על השותפות קרדטים ותודות - תופים- מיכל רהט גיטרה - לילי רוזנר קלידים- עדן ליברמן כינור- אריאלה צייטלין באס - הדס פרנקל מנצחות- מוריה מעטוף-שילה, מוריה מוזס הפקה - הדס פרנקל הגברה, תאורה, הקלטה - תמיר קול סאונד- סול סבג מוקסס באולפני גלים - הראל חדד ושרון רייז תודה מיוחדת לסתיו אליאב, ציפי ביבי, קרן גרין. צילום – יואב אליצור, דוד עצמי, יוסף שלסט הפקת ועריכת הקליפ: אליצור הפקות הפקת האירוע ויח"צ: ותקינ'ס בוטיק אחרונות חביבות חניכות וחיילות צהלי לדורותיהן בשבח והודאה לבורא עולם, צהלי, ה' באייר תשע"ח