הפרשה שלנו – אמור

Bookmark and Share
29 אפריל, 2015 |

ספירת מלאי, ברכות וייחוס – הפרשה שלנו לשבת אמור



לזכר

 

בנות יקרות,

לאחר עשרה ימים עמוסים ברגשות התחלנו שבוע רגיל, בקצב של קיץ (:

 

השבת הקרובה, לא יאמן, היא שבת גיבוש למחזור ה-10 של מכינת צהלי!!! צהלי הגדולה תמנה  70 חניכות (בשתי השלוחות) והן זוכות למדריכות מבוגרותנו הנפלאות – אור קרביץ (מחזור ז') תדריך בעין צורים ושרה צרפתי (מחזור ה') ודורית לוין (מחזור ו') במשואות יצחק. הצלחה רבה לכולנו!

 

הרבה מזל טוב ושמחה לאוריה ברוכי ממחזור א' לרגל אירוסיה, כן ירבו שמחות!

 

ובפרשה, הרב אילעאי מברר את מקומם של הייחוס והמוצא בחיינו.

 

להתראות,

יפית

 

 

פרשות אמור

הרב אילעאי עופרן

 

היה זה צ'כוב שאמר פעם כי "אקדח אשר מופיע במערכה הראשונה, סופו לירות במערכה האחרונה", אך נראה שאין דין תורתנו הקדושה כדין מחזותיהם, שכן פרט אשר זוכה להדגשה יתרה בתחילתה של פרשיית המקלל שבפרשתנו, נפקד לחלוטין מחלקה השני של אותה פרשיה…

 

בחלקו הראשון של סיפור המקלל מתארת התורה את מעשה הקללה, את לכידתו של המקלל ואת ההמתנה לגזר דינו. שלושה פסוקים בלבד מוקדשים לתיאורים אלו ובמהלכם חוזרת התורה חמש פעמים על ייחוסו של העבריין: "בן אישה ישראלית", "בן איש מצרי", "בן הישראלית" (פעמיים) "שם אימו שלומית בת דברי למטה דן". למרות פירוט זה, בחלקה השני של הפרשיה, בתשובת ה' הגוזרת את דינו של המקלל למיתה, אין כל התייחסות למוצאו או ייחוסו והוא מכונה בפשטות "המקלל".

 

מדוע משמיטה התורה בחלק השני, פרט שנראה היה כה משמעותי בחלק הראשון? מדוע מתעלמת תשובת ה' מן העובדה שמדובר בבעל ייחוס מפוקפק – בנם של אישה ישראלית ואיש מצרי? זאת ועוד, לאחר שנגזר דין המקלל למיתה, ממשיכה התורה לפרט דינים שונים מדיני הנפשות והנזיקין וחותמת בציווי הכללי "משפט אחד יהיה לכם כגר כאזרח יהיה".

 

מה עניין ציווים אלו לפרשיית המקלל?

 

ניתן לפרש כי חלקה הראשון של הפרשיה מספר את הסיפור מנקודת מבטו של העם, הרואה את המקלל בפעולה ולוכד אותו. בשבילים ובאוהלים של מחנה ישראל, ודאי סיפרו בזעזוע באותו היום על הנבלה שנעשתה בישראל ועל חומרת מעשהו של המקלל. כדרכן של שיחות מעין אלו, סביר להניח שהמספרים לא הסתפקו בתיאור המעשה החמור, אלא הוסיפו לתאר ולהדגיש את ייחוסו הבעייתי של העבריין ואף היו שקשרו בין מעשהו למוצאו. מנקודת ראות זו, משפחתו ומוצאו של המקלל הינם פרטים עתירי משמעות.

 

חלקה השני של הפרשה, מתייחס לסיפור מנקודת מבטו של הקב"ה, הגוזר את דינו של המקלל למיתה ומתעלם לחלוטין מייחוסו הבעייתי. בניגוד גמור לרכלני העם, דיין האמת והצדק דן את האדם על פי מעשיו ועל פיהם בלבד. אפילו מעשה ההתבוללות של אימו שהרתה לאיש מצרי, לא מקבל כל התייחסות והפושע מכונה "המקלל" ותו לא.

 

תשובת ה' יוצאת חוצץ כנגד המנסים לקשור בין מוצאו של האדם ובין מעשיו וקובעת כי "משפט אחד יהיה לכם". בתוך מחנה ישראל, המוצא והייחוס הינם פרטים שוליים שאינם ראויים להתייחסות.

 

 

שבת שלום

 

ofran

הירשמי עכשיו לניוזלטר שלנו, והישארי מעודכנת בכל מה שקורה בצהלי

האם את באמת מוכנה?
לפני צבא? לחצי כאן לשירות משמעותי
שו"ת
  • האם מותר לי לאכול ביום חול אוכל שנסע בשבת? מותר
  • האם המשפחה שלי מוציאה אותי בבדיקת חמץ? עלייך לבדוק חמץ בחדר שלך בצבא.
  • האם אפשר לצרף קראי למניין? הרב עובדיה פוסק שהם יהודים אז בגדול כן.
  • פספסתי מנחה, אפשר להתפלל תשלומין בערבית? תמיד אפשר תפילה נוספת כ"תפילת נדבה".
  • האם אפשר להשתתף בלו"ז הצבאי (שיעורי נשק) בט' באב? כן
  • בגלל אילוצי לו"ז לא נקבל ארוחה בשרית בפורים אפשר לקיים מצוות סעודת פורים גם בסעודה חלבית.
שלחי שאלה
סקר
פייסבוק
טוויטר
אינסטגרם
יוטיוב

צהלולם- שירת המונים לכבוד החיילות הדתיות, 'הדרך שלך'

לרגל 70 שנות עצמאותנו, התכנסנו לשיר יחד לכבודן של החיילות הדתיות להודות להן על הדרך שלהן והעשייה למען מדינת ישראל לברך אותן שיזכו לקדש שם שמים בכל מעשיהן. תודה לעידן עמדי , שנתן לנו באהבה את השיר 'בדרך שלך' תודה ל'אלומה - משרתות באמונה' על השותפות קרדטים ותודות - תופים- מיכל רהט גיטרה - לילי רוזנר קלידים- עדן ליברמן כינור- אריאלה צייטלין באס - הדס פרנקל מנצחות- מוריה מעטוף-שילה, מוריה מוזס הפקה - הדס פרנקל הגברה, תאורה, הקלטה - תמיר קול סאונד- סול סבג מוקסס באולפני גלים - הראל חדד ושרון רייז תודה מיוחדת לסתיו אליאב, ציפי ביבי, קרן גרין. צילום – יואב אליצור, דוד עצמי, יוסף שלסט הפקת ועריכת הקליפ: אליצור הפקות הפקת האירוע ויח"צ: ותקינ'ס בוטיק אחרונות חביבות חניכות וחיילות צהלי לדורותיהן בשבח והודאה לבורא עולם, צהלי, ה' באייר תשע"ח