איך מבקשים סליחה?

Bookmark and Share
05 ספטמבר, 2015 |

הרב אלי רייף מנסח את הדרך הנכונה לבקש סליחה בין אדם לחברו ובדרך מגלה את חשיבות אמירת "הסליחות" בחודש אלול



הרב אלי רייף

חכמים אמרו: עבירות שבין אדם לחברו אין יום הכיפורים מכפר עד שירצה את חברו. בגמרא מסופר על ניסיון הפיוס הכושל של רב (יומא פה,ב):

לרב היה סכסוך עם השוחט. השוחט לא בא אל רב. בערב יום הכיפורים אמר רב: אלך אני לפייס אותו. ראה זאת רב הונא ואמר "רב הולך להרוג אדם". הלך רב ועמד לפני השוחט. באותו זמן השוחט ישב וביקע ראש של שור. הרים השוחט את עיניו וראה את רב ואמר לו, "אין לי דבר איתך". באותו רגע, עפה עצם שבוקעה מהראש של השור ופגעה בצואר השוחט ומת.

לכאורה לפנינו סיפור על חטא ועונשו. אבל אם כן מה פשר דברי רב הונא "רב הולך להרוג אדם"?

הפילוסוף היהודי עמנואל לוינס הציע פירוש מופלא לסיפור (תשע קריאות תלמודיות, עמ' 20): רב הונא ידע שהשוחט לא יוכל להכיל את מעשהו של רב ולכן יוחמר חטא השוחט. כלומר, הוא הבין שבאופן פרדוכסלי רגישותו היתירה של הנפגע היא שתגרום למותו של הפוגע.

לעתים הפערים בין בני אדם הם כאלה שעולמו של האחד סגור בפני השני. רב מאמין שאם ימחול על מעמדו ויתייצב בפני השוחט, ממילא השוחט ירגיש נקיפות מצפון ותיסלל דרך לפיוס. אבל רב הונא מזהיר שזו ציפייה גבוהה שמעבר לרמת השוחט.

רב הונא מלמד שהנורמה המוסרית או הדתית שמוצבת במסגרת שיח בין אישי צריכה להיות כזו שהאחר מסוגל להבינה ולהפנימה. הצבת רף גבוה עלול לגרום לנתק ולקריסה. יש לדעת כיצד לגשר על הפער. יתכן שרב חלק על כך או שלא אמד נכון את הפער. השיח תלוי בשפה בה משוחחים, בציפיות, באופן בו עומדים אחד מול השני ובנכונות ללכת לקראת השני.

לסיפור יש רובד נוסף. ההחמצה קשורה בעיתוי. התשובה אינה פעולה חד-פעמית. כדי לאחות נתק בין אדם לחברו נדרש תהליך ארוך. יש צורך במרכיבים רבים כגון: הכרה בבעיה, אמון, מסוגלות נפשית, נכונות לשינוי ועוד. מסתבר שבשביל רב ההגעה לשוחט הייתה סיום של תהליך נפשי ארוך, שהחל הרבה לפני ערב יום הכיפורים. בערב יום הכיפורים התהליך הגיע לשיא עד כדי ההחלטה לעשות "הכול" כדי להגיע לפיוס. אבל האם אצל השוחט התרחש תהליך דומה?

פערים מסוכנים

רב מפתיע את השוחט בשעת עבודתו ומצפה לבקשת סליחה ולפיוס. מסתבר שהיה נתק לאורך זמן. יתכן שהנתק היה קשור גם למקרים של מתן כשרות ולפקפוק בשחיטה שגרמו לשוחט להתרחק מרב. רב מגיע בערב יום הכיפורים כשהשוחט טרוד בעבודתו. אפשר שמדובר בשוחט שאינו מודע למשמעותו של היום. ואולי השוחט לחוץ לספק לאנשים בשר לסעודה של ערב יום הכיפורים, ובוודאי גם רוצה לסגור את חנותו כדי להספיק להיערך ליום הכיפורים. השוחט לחוץ מאוד ועסוק מאוד ולפתע הוא רואה את הרב. בתודעתו זה הרב ש"מאיים" על פרנסתו ואולי הוא מדמה שהרב בא לבדוק את הכשרות.

יש פער עצום בסיטואציה השונה בה כל אחד נמצא. ערב יום הכיפורים בשביל הרב זה סיום של זמן חשבון נפש, התבוננות ועשיית תשובה, ואילו השוחט באותה שעה עסוק בשחיטת בשר וסיפוק מזון לקונים. שניהם עוסקים בהכנות ליום הכיפורים, אבל הכנותיהם שונות.

העיתוי הלא מתאים, ההפתעה ובעיקר המקום הנפשי השונה גורמים לפער שאינו יכול להגיע לידי מימוש. האפשרות לפיוס הבין-אישי מוחמצת. דומה שמיתתו של השוחט אינה עונש שמימי. האירוע שנכפה על השוחט באופן מפתיע והתביעה המהירה לשינוי הם מעבר לכוחותיו ובו בזמן הוא אכול רגשות אשמה וייסורי מצפון. מיתתו היא כפרתו. ואפשר שהמיתה אינה אלא מטפורה של ההחמצה.

אמירת סליחות – קריאת כיוון

נהגו ישראל בימים שלפני ראש השנה לומר סליחות. אמירת סליחות אינה רק אמירה אישית, אלא קריאת כוון ציבורית. אמירת הסליחות זו ההכנה לקראת ראש השנה ויום הכיפורים וזו הכשרת הלב הציבורית. ההתכנסות המשותפת לאמירת סליחות היא סוג של ישור קו והכנה ציבורית. נסיון לצמצם פערים ע"י ריכוז התודעה הקולקטיבית למקום אחד.

הסליחות נאמרות בין אדם למקום אך נאמרות ביחד – מגמתן גם לאפשר ישור קו של הלבבות בין אדם לחברו. הסליחות הן מעשה אישי וציבורי כאחד.

אם כן, תהליך התשובה באלול הוא אישי ובו בזמן אירוע ציבורי המכוון לסלול את הגשרים הבין-אישיים.

הירשמי עכשיו לניוזלטר שלנו, והישארי מעודכנת בכל מה שקורה בצהלי

האם את באמת מוכנה?
לפני צבא? לחצי כאן לשירות משמעותי
שו"ת
  • האם מותר לי לאכול ביום חול אוכל שנסע בשבת? מותר
  • האם המשפחה שלי מוציאה אותי בבדיקת חמץ? עלייך לבדוק חמץ בחדר שלך בצבא.
  • האם אפשר לצרף קראי למניין? הרב עובדיה פוסק שהם יהודים אז בגדול כן.
  • פספסתי מנחה, אפשר להתפלל תשלומין בערבית? תמיד אפשר תפילה נוספת כ"תפילת נדבה".
  • האם אפשר להשתתף בלו"ז הצבאי (שיעורי נשק) בט' באב? כן
  • בגלל אילוצי לו"ז לא נקבל ארוחה בשרית בפורים אפשר לקיים מצוות סעודת פורים גם בסעודה חלבית.
שלחי שאלה
סקר
פייסבוק
טוויטר
אינסטגרם
יוטיוב

צהלולם- שירת המונים לכבוד החיילות הדתיות, 'הדרך שלך'

לרגל 70 שנות עצמאותנו, התכנסנו לשיר יחד לכבודן של החיילות הדתיות להודות להן על הדרך שלהן והעשייה למען מדינת ישראל לברך אותן שיזכו לקדש שם שמים בכל מעשיהן. תודה לעידן עמדי , שנתן לנו באהבה את השיר 'בדרך שלך' תודה ל'אלומה - משרתות באמונה' על השותפות קרדטים ותודות - תופים- מיכל רהט גיטרה - לילי רוזנר קלידים- עדן ליברמן כינור- אריאלה צייטלין באס - הדס פרנקל מנצחות- מוריה מעטוף-שילה, מוריה מוזס הפקה - הדס פרנקל הגברה, תאורה, הקלטה - תמיר קול סאונד- סול סבג מוקסס באולפני גלים - הראל חדד ושרון רייז תודה מיוחדת לסתיו אליאב, ציפי ביבי, קרן גרין. צילום – יואב אליצור, דוד עצמי, יוסף שלסט הפקת ועריכת הקליפ: אליצור הפקות הפקת האירוע ויח"צ: ותקינ'ס בוטיק אחרונות חביבות חניכות וחיילות צהלי לדורותיהן בשבח והודאה לבורא עולם, צהלי, ה' באייר תשע"ח